"[De altfel] albastrul nu e o culoare, e si el o liniste."
(Nicolae Steinhardt)
10 September 2009
Retorice IV
Daca "deja-vu" descrie ceva (aparent) vazut sau trait, cum exprimam ceva deja auzit/ascultat? Cum ar fi sa avem un astfel de cuvant/sintagma si pentru simtul tactil? :)
Da, interesant. Se pare ca spatiul vizual are prioritate. Ceea ce survine prin celelalte simturi este reprezentat cumva tot in spatiul vizual, nu in spatiul propriu acelui simt. Reprezentarea fizica a lumii pleaca de la vaz si desparte bucata de substanta vazuta in molecule si atomi.
Dap, la aceeasi concluzie am ajuns si eu, si o confirmare (mai putin subtila decat perspectiva ta) a fost episodul Susan Boyle: teoria mea este ca factorul principal care a influentat votul decisiv al publicului in favoarea trupei de dans, a fost faptul ca acestia au mizat pe vizual-dans, in timp ce Susan Doyle a avut exclusiv vocea-auditivul; au mai fost cu siguranta si diferenta de varsta, si celebritatea deja dobandita a lui Susan, dar cred ca au fost mai degraba criterii secundare.
Intr-un fel sau altul ne incredem mai mult in ceea ce vedem, decat in ceea ce auzim; ceea ce este explicabil la un anumit nivel, pt ca zgomotele sau sunetele pot fi mult mai usor confundate decat anumite elemente vizuale.
Da, interesant.
ReplyDeleteSe pare ca spatiul vizual are prioritate. Ceea ce survine prin celelalte simturi este reprezentat cumva tot in spatiul vizual, nu in spatiul propriu acelui simt. Reprezentarea fizica a lumii pleaca de la vaz si desparte bucata de substanta vazuta in molecule si atomi.
Dap, la aceeasi concluzie am ajuns si eu, si o confirmare (mai putin subtila decat perspectiva ta) a fost episodul Susan Boyle: teoria mea este ca factorul principal care a influentat votul decisiv al publicului in favoarea trupei de dans, a fost faptul ca acestia au mizat pe vizual-dans, in timp ce Susan Doyle a avut exclusiv vocea-auditivul;
ReplyDeleteau mai fost cu siguranta si diferenta de varsta, si celebritatea deja dobandita a lui Susan, dar cred ca au fost mai degraba criterii secundare.
Intr-un fel sau altul ne incredem mai mult in ceea ce vedem, decat in ceea ce auzim; ceea ce este explicabil la un anumit nivel, pt ca zgomotele sau sunetele pot fi mult mai usor confundate decat anumite elemente vizuale.